De fleste mennesker har en printer i hjemmet eller arbejdspladsen. Nogle gange kan printere være besværlige og gå i stå, uden at man helt kan regne ud hvorfor. Det er derfor ikke unormalt at den skal til service eller have udskiftet reservedele.

Servicebranchen giver dig derfor en guide til hvordan du tjekker om den er gået i stykker, skal have udskiftet printerpatroner/papir eller til service. 

Skal din printer tjekkes?

Printer med patronerPrinter den kun halvdelen af de papirer du bad den om? Er skriften sløret og ulæselig?
Så skal den nok tjekkes – her får du nogle tips til hvordan du kan tjekke din printer. Husk at alle printere er forskellige, og du kan læse mange gode råd i den manual, der fulgte med, da du købte den.

1. Papiret har sat sig fast

Du kan starte med at tjekke om papiret har sat sig i klemme – for at gøre dette åbner du blot papirbakken, fjerner papirer der sidder fast, og prøver igen.

2. Tjek om din printer er lav på blæk

Dette kan simpelt gøres ved at printe en side, og se om der mangler farve/sort blæk på siden. Dog er alle modellerne forskellige ift. at tjekke blæk, og det er derfor nødvendigt at læse i manualen der fulgte med da du købte den, for at finde ud af, hvordan du udskifter blækpatronerne.

Det mest normale er at du får besked om der enten mangler sort eller farve i patronerne. Så det bør ikke være svært at identificere dette problem.

3. Tjek kablerne

Hvis den ikke printer noget ud, kan det også være at der er et løst kabel. Tjek derfor om alle kabler sidder korrekt, og at der er tændt på stikkontakten.

4. Opdater din drivere

Hvis din printer ikke virker korrekt, kan det også skyldes at den mangler de nyeste drivere. For at installere disse drivere, kan du gå ind på producentens hjemmeside og downloade de nyeste drivere – eller google efter driverne. Du kan også prøve at gå ind i “start” menuen på din computer, klikke på “alle programmer” og herefter “windows update”. Her kan du lede efter opdateringer som du mangler.

 

Hvis du har en rigtig dyr printer stående og ikke selv kan løse problemet via ovenstående, er sidste udvej at sende den til service. Eller få en professionel til at komme forbi virksomheden og fikse det. Det kan bare være en dyr fornøjelse, så forsøg dig selv først og gør kun brug af muligheden hvis det kan betale sig.

Der er 2 års garanti på alle produkter, så det bør du ligeledes have i baghovedet, når problemet skal løses.