Den Offentlige Transport er et interessant emne der optager mange danskere, ikke mindst fordi at tusindvis af mennesker dagligt tager den lange tur.
Det kan være fra Jylland til Sjælland, eller omvendt. Det kan være med S-tog fra Høje Tåstrup til København. Mulighederne er mange, men vi bruger dem alle sammen i større eller mindre grad.
Det bevirker vi alle har en mening om Offentlig Transport og Servicebranchen.dk vil her give vores, mere nuancere vurdering af om denne service er god eller dårlig.
Mange forbindelser og kort ventetid
Den helt klare styrke ved landets busser og toge er, at de går relativ ofte og derfor er forbundet med kort ventetid. Der skal nok sidde en række rasende DSB-brugere derude, som ønsker at beklage sig over de mange forsinkelser.
Det er vi klar over og den sidde af DSB er bestemt ikke godt nok – men ser vi til udlandet og selv andre europæiske storbyer, er vores Offentlige infrastruktur ekstrem god.
Man kan derfor relativ nemt komme fra A til B, uanset hvor man skal hen i Danmark. Det er kun i små provinsbyer, at de helt seriøse ventetider vil opstå.
Læs også: Den nemme transport fra A til B
Det er dyrt! Dårligt lederskab eller service?
Nu kommer vi til kernen i mange debatter om specielt togene. Priserne. For de er rigtig høje og medmindre du er studerende eller pensionist, bliver det en dyr fornøjelse at rejse med DSB.
Selvom store dele af personalet yder en god service, mener vi at Den Offentlige Transports generelle service til borgerne er ringe. Det er specielt priserne der bevirker det synspunkt.
For man har valgt at ødsle milliarder ud af vinduet på dyre IC4 toge, der slet ikke har været i stand til at levere det forventede. De mange penge kunne man sagtens have anvendt til at fastholde prisniveauet, eller endda sænke det. Frem for det nuværende scenarie, hvor priserne løbende bliver højere år for år.
Baggrunden for dette er nok snarere dårligt lederskab, end dårlig service, det ender bare med at blive den yderste konsekvens.
Hvorfor er prisen så vigtig?
I en periode med pressede privatøkonomier og finanskrisens efterdønninger, så viser alle undersøgelser at prisen er en betydningsfuld faktor, for Hr. og Fru Danmark. Selv så må beløb som 10-20 kr. kan blive til mange penge hvert år.
Specielt hvis man tager toget på arbejde hver dag. Her ender snakker vi hurtigt 4-5.000 skattefrie kroner til forskel. I yderste konsekvens kan det gør at mange danskere vælger at købe eller fastholde bilen.
For uanset hvor gode DSB bliver, vil det altid være mere fleksibelt at tage bilen. Du er ikke afhængig af forsinkelser og bilen kører når det passer DIG. Tilbage står ét incitament for at tage toget og det er prisen!
Når det så heller ikke er billigere at tage turen fra København til Århus med tog, bliver det hurtigt op ad bakke. Servicebranchen er personligt rigtig ærgerlige over at DSB præstere så ringe, for potentialet og infrastrukturen er der utvivlsomt.
I en travl hverdag giver vi danskere bare ikke betale 50 kr. ekstra (benzin medregnet) for at tage toget, når bilen er langt mere fleksibel og bekvemt. Hvis det lykkedes at få vent fortegnene så man fx. spare 50 kroner, vil det helt sikkert give flere togpassagerer.